KJÆRE KUNDER…

Jeg har nå jobbet i butikk i nesten fem år (og litt i kiosk før det), og på den tiden har jeg fått endel erfaringer med kunder, både gode og dårlige. Dette innlegget er ment litt for å hjelpe kunder litt bedre med å forstå hvordan det er å jobbe i butikk. Ta det med en liten klype salt. 

KJÆRE KUNDER…

… Kommer du inn rett før stengetid regner jeg med at det er fordi du trenger noe spesifikt, og da vil jeg gjerne hjelpe deg med å finne det fortest mulig. Hvis du bare vil kikke litt rundt må du gjerne heller komme tilbake dagen etter, og ikke når vi holder på å stenge.

… Bare fordi jeg er ung betyr ikke det at jeg ikke kan noe, så gi meg en sjanse før du sier at du vil snakke med noen eldre. 

… Ikke bli sur på meg fordi noe er utsolgt, det er ikke min feil at det er en populær vare. 

… “Unnskyld, jobber du her?” Helt greit at du spør om dette når jeg står ute i butikken, men om jeg står bak kassen er det vel ganske tydelig at jeg jobber der? 

…. Er prislappen borte betyr det ikke at varen er gratis, du må betale for den uansett.

… Bare fordi jeg jobber i butikk betyr ikke det at jeg er mindre verdt enn deg og at du kan kjefte og si hva du vil til meg. 

… Det er faktisk ikke lett for oss å gjette hvilken størrelse du bruker, så vennligst ikke sett oss i den situasjonen. Du har på deg klær fra før av, de har en størrelse, la oss ta det derfra heller.

… Ikke spør om jeg kan slå inn varene fortere fordi du har dårlig tid. Jeg gjør det så fort jeg kan uansett, og hvis du har så dårlig tid som du sier bør du vel heller la være å handle? 

… Det er ikke jeg som bestemmer prisene, så ikke bli sur på meg for at en vare har gått opp i pris eller bare koster litt mer enn du vil betale for den. 

Ellers er heldigvis de fleste kundene veldig greie og hyggelige å snakke med/hjelpe ♥

Noen andre her som også jobber i butikk og kjenner igjen noen av situasjonene ovenfor? 

 

12 kommentarer
    1. Har både jobbet i butikk og med generelt salg (oppsøkende) og du finner så ekstremt mange som er frekke og nedlatende. Det er ikke greit å oppføre seg dårlig og om man kommer i en situasjon hvor kunden oppfører seg urimelig, er det bare å si ifra 😀

    2. Skjønner utrolig godt hva du mener!! Jobbet på bensinstasjon i 2 år og fikk daglig klager om hvor dyrt ting var, hvor ung og blond jeg var,og opplevde stadig at folk kom inn døra to minutter før stengetid og skulle storhandle

    3. Haha, tell me about it! Har jobbet i både skobutikk og hobbybutikk og fått skylden for at det er skade på varene. Ja, jeg kan ta i mot beskjeden om reklamasjon og føre den videre til de som kan gjøre noe med det – men det er verken jeg som har laget varen eller ødelagt den, så hvorfor stå å kjefte?

    4. Ja, slik kan det vere! Ta ein prat med morfaren din, Malin. Då får du høyre mange utruleg historier!

    5. Er så enig! Hadde en kunde for et par uker siden som fulgte etter en av kollegaene mine inn på do, fordi hun ville ha hjelp av henne fordi vi to andre som stod klar for å hjelpe var “for unge”..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg