SPARE ELLER OPPLEVE?

Penger, dere. Et tema man kan snakke i det uendelige om, og som faktisk påvirker livet helt utrolig mye. Spesielt i den alderen jeg er i nå, eller egentlig fra man blir 18 år typ til… for alltid? Slutter man egentlig noen gang å spare penger? Jeg aner ikke, men akkurat nå er iallefall sparing sykt viktig. Vi er jo på leilighetsjakt og prøver å komme oss inn på boligmarkedet, og det er søren ikke lett altså. 

I fjor var fokuset mitt egentlig bare på jobb, og jeg sparte en god del penger på det året, mye fordi jeg brukte så mye tid på jobb at jeg ikke hadde tid til å bruke det på noe annet. Litt shopping ble det naturligvis, men ja, mye sparing ble det. I år har fokusert mitt vært ganske annerledes, mye fordi fokuset har vært på meg selv. Jeg bestemte meg for at dette var året mitt, og jeg har reist mye. Jeg har brukt mye penger på å reise og oppleve rett og slett. Ja, jeg skulle gjerne hatt enda litt mer penger på sparekontoen akkurat nå, men herregud så mye bra jeg har opplevd i år! Jeg har faktisk ikke ord altså, jeg har så mange opplevelser jeg aldri skulle vært foruten. 

Men så kommer liksom det punktet når man tenker på hvor mye man kunne spart om man ikke hadde gjort alle de tingene, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg har tenkt det mange ganger. Ja, det hadde vært greit å ha enda litt mer penger nå, men for et kjedelig år jeg hadde hatt i år da. Jeg har likevel fått spart opp endel, men dette året kjente jeg at jeg heller ville være rik på opplevelser, gjøre ting for min egen del. Og det har vært helt fantastisk! Fremover kommer fokuset til å være på å spare, så skal vi se det går seg til.

Men det er virkelig vanskelig å skulle finne en balanse mellom å spare og å leve, for det å gjøre begge deler, DET er ikke lett. 

14 kommentarer

Siste innlegg