DEN STRESSA GENERASJONEN

Jeg kom over denne videoen på Twitter her en dag, og følte nesten jeg måtte skrive et innlegg om det, rett og slett fordi jeg kjente meg så mye igjen i det hun sa om vår generasjon, Millennials. Jeg er sikker på at uansett hvilken generasjon man er fra, så har man gått gjennom noen år med litt stress, for eksempel i starten av 20-årene, med tanke på økonomi, studier, jobb osv. Men jeg tror absolutt at der kan ligge litt mer stress med vår generasjon, mye pga presset som kommer fra den store rollen sosiale medier har i livet vårt. 
 

Som hun sier i videoen så viser studier at vår generasjon, millennials, føler seg stresset i over seks timer hver dag. SEKS timer!! Det er så mye det! Og når jeg tenker over det selv høres det ganske riktig ut. Vi er jo så unge og har hele livet vårt foran oss, men vi vet jo aldri helt hvordan livet kommer til å bli. For meg er det nok mye av den uvissheten som stresser meg. “Tenk om” eller “hva hvis”. Min største drøm er jo at jeg ender opp med en jobb som jeg stortrives med, som jeg kan leve godt av, og at jeg har stiftet familie som jeg fint kan ta vare på. Penger er absolutt ikke alt, men det er jo ikke tvil om at det hjelper mye å ha god økonomi, og jeg kan jo ikke la være å håpe at økonomi ikke vil være noe problem når jeg er eldre. 

Selv om jeg klarer meg fint økonomisk, kan jeg ikke la være å bekymre meg heller nå som vi har boliglån og andre økonomiske forpliktelser. Vi hadde aldri kjøpt leilighet om vi ikke visste at vi klarte å betale, og det er en grunn til at vi satte en grense på hvor mye vi var villig til å betale. Likevel kan jeg jo ikke la være å bekymre meg litt heller. “Tenk om” det plutselig skjer noe som gjør at vi må bruke masse penger. På bursdagen min var vi i byen for å shoppe litt av det jeg hadde fått i bursdagspenger, men jeg klarte nesten ikke kjøpe noe for jeg var redd for at jeg kanskje kom til å trenge de pengene til noe viktigere senere. Jeg vet jo at den tankegangen bare er en del av det å bli voksen og det økonomiske ansvaret vi nå har, men det er slitsomt også å tenke på den måten, og det ødela egentlig en del av bursdagen min, min egen tankegang. 

Er det én ting jeg gjerne skulle visst om fremtiden, så er det om det kommer til å gå bra. Jeg regner med det gjør det, men jeg kan jo ikke la være å bekymre meg og stresse litt likevel. Som sagt, jeg hater den uvissheten og å ikke helt ha kontroll. Man kan jo aldri ha kontroll på fremtiden, og det er jo det som er spennende, og skremmende. Det vi kan gjøre er å fortsette å jobbe hardt, nyte livet som det er nå, og ta en dag om gangen. 

5 kommentarer
    1. Veldig bra skrevet 🙂 Kjenner meg godt igjen i det å være stresset selv! For meg så er det uvissheten om hva man skal gjøre etter endt studie. “Får man en jobb man vil trives med?” “Får man jobb med en gang i det hele tatt?” osv.
      God påske 🙂

    2. Så bra innlegg, Malin! Ja, livet og kvardagen kan vere stressende til tider! Eg har sjølv komt så langt i livet at det som betyr mest for meg er å vakne frisk – og at mine nærmaste har det godt! 😘 God påske til deg og Matias! 🐣🐥

    3. Tror alle kjenner seg igjen i dette stresset, og det er jo så teit egentlig fordi det å stresse i seg selv gjør ikke noe godt. Man blir ikke bedre på ting, mer økonomisk, mer populær, sprekere, ryddigere eller flinkere av å stresse, men like vel holder vi på! Det er blitt et samfunnsproblem og jeg tror mange gjør seg selv syke til slutt fordi de legger dette presset på seg selv. Derfor er den siste setningen du skriver så suuuuper viktig! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg