HVORFOR JEG SPISER MINDRE KJØTT

Det siste året har matvanene mine endret seg veldig i forhold til hvordan de var før, og det hele er egentlig en litt komplisert historie. For å ta det kort og ikke så personlig så klarer jeg ikke lenger å spise matvarer jeg spiste før fordi jeg har vært mye dårlig det siste året, og jeg har måttet kutte ut blant annet kylling og det meste av fisk. Kylling var jo egentlig proteinet jeg spiste mest av før, naturligvis som mange andre fordi det er noe av det billigste, og enkleste å tilberede. 


Bilde herfra. 

Med tanke på at jeg ikke lenger klarer å spise mye av det jeg spiste før, har jeg derfor prøvd ut mye nytt, og det meste har vært kjøttfritt. Jeg har vært nysgjerrig på det lenge, og jeg vet hvor mange fordeler det har å kutte ned på kjøttforbruket. Jeg har prøvd ut flere typer vegetarburgere, farse, salatterninger, falafel osv. Noe av det har smakt veldig godt, noe har smakt mindre godt. Favorittene mine må nok være vegetarburgere og falafel! Jeg elsker falafel, og har laget det selv også ett par ganger. Kjempegodt! Hver gang jeg lager nachos eller taco kun til meg selv bruker jeg farse, fordi det er så lettvint og mye enklere når man bare er én person. Man merker jo ikke forskjell når man bruker tacokrydder uansett. Bønner klarer jeg ikke å like, det er bare noe med konsistensen… 

Så ja, jeg syns dette temaet er så interessant, så derfor tenkte jeg å skrive litt om mitt syn på det. Jeg kommer nok ikke til å bli vegetarianer med det første, men bare å kutte ned på kjøtt hjelper jo veldig. Det har også fått meg til å eksperimentere mye mer på kjøkkenet, og det har vært veldig interessant!

♦ Hvordan er deres forhold til kjøtt og kjøttfritt?

9 kommentarer
    1. Så interessant å lese. Jeg var vegetarianer i ca 4-5 måneder, og jeg merket det så utrolig mye på fordøyelsen og helsen min generelt. Så jeg tenker selv en del på å kutte ut kjøtt, for så å trappe ned på dette.. Det er jo så mye som er godt, utenom kjøttprodukter 🙂

    2. Jeg var helt lik deg før. Spiste mye av kylling og fisk. Jeg spiser fremdeles fisk, og det er noe jeg absolutt ikke kommer til å kutte ut. Jeg var vegetarianer i 3 år før og det var tøft, men er så mye godt en kan lage når man er vegetarianer. Jeg spiste veldig mye av couscous, grønnsaker, bønner og nøtter osv. Men nå spiser jeg for det meste fisk og kjøtt. 🙂

    3. Jeg kommer nok ganske sikkert aldri til å kutte ut kjøtt helt, og det er fordi jeg synes barna mine skal få lov til å spise variert, både kjøtt og ikke kjøtt. Jeg har litt den der litt av alt holdningen da det gjelder det meste. Jeg har liksom ikke troen på å kutte ut noe helt. Hvertfall ikke for min egen del, jeg får det rett og slett ikke til å fungere. MEN.. Jeg har blitt mye mer bevisst på å tilføre enda mer grønnsaker, linser og bønner i kostholdet vårt, og vi har heller ikke kjøtt til middagen hver eneste dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg