FASHION MARKETING AND MANAGEMENT

Innlegg i samarbeid med IBS.

Jeg går nå inn i min 6. uke på Berkeley College, og siden jeg har fått litt spørsmål om studiet osv, tenkte jeg at jeg nå kunne skrive litt mer utfyllende. Som jeg har nevnt før går jeg på Berkeley College i New York, hvor jeg studerer bachelor i Fashion Marketing and Management. Det er et studie som er business-relatert innenfor moteindustrien. Siden jeg selv ikke er interessert i å designe klær men heller hele prosessen og businessen bak det, føler jeg at dette er det riktige studiet for meg.

Jeg ble introdusert til dette studiet gjennom IBS International Business School, som er de jeg studerer via og det er de som har hjulpet meg med hele søknadsprosessen og andre ting jeg har trengt hjelp til. De har også mange andre studier i mange andre byer og land, så hvis dere er interessert i utenlandsstudier bør dere sjekke ut nettsiden deres her. Jeg skrev et annet innlegg før jeg dro som dere kan lese her, hvor det står hvorfor jeg valgte dette og litt om prosessen på starten. Etter hvert kommer det også et innlegg om resten av søknadsprosessen, som visumsøknad og andre generelle ting.


For å ta en bachelorgrad må jeg ha fullført 180 credits, og jeg har nå 70 credits til sammen med de fra siste året på videregående og ett fag herfra som jeg tok tidlig eksamen i. Den biten med tidlig eksamen kan jeg forklare nærmere i neste innlegg siden jeg ikke har fortalt dere om det enda. Jeg har 4 fag hvert quarter, som varer i 12 uker. De fleste fagene er på 4 credits, mens noen også er på 3 og 2 credits. Til nå har jeg ikke hatt noen fashionfag, men neste quarter, altså etter jul, skal jeg ha to fashionfag; Introduction to the Fashion Business og Visual Merchandising.

For dette første året, og jeg regner med det er det samme for hvert år, er skolepengene på 23 700 dollar (300 av de er tuition deposit), som vil si ca 154 000 kr (dette spørs jo på kursen, nå ganget jeg med 6,5). Dette første året betaler jeg en programavgift til IBS på 185 500 kr, hvor det er inkludert skoleavgift for det første året, bosted for det første semesteret, introduksjonsdager på skolen, forhåndsregistrerte fag, credits fra det siste året på videregående, IBS-representant på plass, karakterer fra Berkeley, diplom fra IBS, og studierådgivning og avreisemøte. Det kan dere lese mer om her. De to neste årene betaler jeg skoleavgiften rett til Berkeley. Man kan velge å gå kun ett år om man vil det, men selv hadde jeg lyst å ta hele bachelorgraden.


Av Lånekassen fikk jeg 235 686,28 kr for dette året i lån og stipend, så sammen med dette og mine egne sparepenger klarer jeg meg fint. Det blir jo endel i lån etter jeg er ferdig med utdanningen, men poenget er jo å ta en bra utdanning sånn at jeg får meg en god jobb og kan betale tilbake lånet uten problemer. I tillegg får jeg International Scholarship av Berkeley College siden jeg tar en full grad, som for dette året var på ca 22 000 kr. Dette er altså kun stipend som jeg slipper å betale tilbake, så det hjelper veldig mye! Siden jeg ikke er amerikansk statsborger kan jeg ikke ha en skikkelig jobb her borte, så det blir nok bare internships for å få erfaring, mens jeg kommer til å jobbe hjemme hver sommer.

Håper dere nå fikk svar på noe av det dere lurte på! Det kommer mer informasjon etter hvert om ulike ting, jeg må bare dele det opp siden det er veldig mye. For flere spørsmål kan dere enten spørre meg, eller hvis det er mer utdypende spørsmål og informasjon jeg kanskje ikke har, kan dere sjekke ut nettsiden til IBS her eller Facebooksiden deres her.

– Var dette nyttig informasjon?

5 kommentarer
    1. Fin blogg du har! Jag är från Sverige & funderar på att läsa samma som dig. Tycker du att det var svårt att få ihop pengarna till kursen? Själv tycker jag att det är väldigt mycket pengar att spara ihop. Har du några tips? 🙂
      /Petronella
      petro.blogg.se

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg