VAKSINE?

Home, sweet home ♥ Jeg har endelig kommet meg på plass i sofaen med dyna over meg, og prioriterer nå det lille jeg har av energi på å skrive et blogginnlegg. Det tar jo egentlig ikke så mye energi å bare skrive, men jeg klarer ikke sitte så lenge foran pc-skjermen når jeg er syk. Jeg gruet meg skikkelig til å reise fra Haag i dag. Litt av grunnen fordi jeg måtte reise fra familien min selvfølgelig, men mest fordi jeg følte meg så ufattelig dårlig da jeg våknet i dag tidlig. Jeg er altså på tredje dagen med sykdom og har ikke blitt noe bedre. Influensaen har altså slått meg skikkelig, og jeg var så spent på hvordan det skulle gå å reise. Jeg overlevde åpenbart, selv om det ikke akkurat var en enkel reise. De fleste av dere vet vel hvor lite kult det er å fly når man er forkjølet? Jeg sitter nå, tre timer etter flyet landet, og venter på at hørselen min skal gå tilbake til normalt, haha. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg skulle egentlig jobbe i morgen, men fikk heldigvis byttet bort vakten min. Jeg var ganske bestemt på å jobbe, men tenkte jeg i det minste skulle gi det et forsøk å prøve å bytte vakten. Både for min egen del, og selvfølgelig for andre sin del. Jeg vet jo selv hvor skeptisk jeg er når jeg jobber med noen som er syk, og med mine hyppige nyse-/hosteanfall hadde jeg rett og slett slitt skikkelig med å betjene kunder. Nå er jeg veldig innstilt på å ta influensavaksinen til høsten, for det er virkelig ikke verdt det å ligge rett ut i flere dager. Noen av dere som har tatt den? Jeg er generelt ikke skeptisk til vaksiner, og har hørt om flere som har tatt den og ikke vært syk denne sesongen. Jeg klarer liksom litt forkjølelse, men influensa er virkelig grusomt. 

Nå må jeg legge fra meg laptopen, og fortsette å prøve å bli frisk. Håper dere er friske og raske? Vet det dessverre er mange andre som sliter med influensaen nå. Ha en fin kveld ♥

14 kommentarer
    1. Åh, så kjedelig.. godt å være hjemme da tenker jeg, men det er kjipt å være syk. Har selv begynt å få feber og det som henger med, så jeg skjønner godt hvordan det er.. god bedring <3

    2. Du burde absolut(!!!) være skeptisk til vaksiner. Greit nok at folk ikke merker man blir syk rett etter man har tatt den, men det er VANLIG å bli både steril, få leddproblemer, bli KRONISK slapp, og dessverre masse MASSE mer som vil være langt mer forferdelig en å ligge syk hjemme i en ukes tid..:/
      ønsker deg uansett god bedring, selvom jeg ikke kjenner deg eller leser bloggen din, følte jeg bare måtte si ifra.
      gjør research 🙂
      klems

    3. Det stemmer ikke i det hele tatt at det er vanlig med bivirkninger etter vaksiner! Det er helt uvanlig! Det er mer sannsynlig å vinne i lotto enn det er å få en alvorlig bivirkning av vaksiner.
      Det blir satt mange hundre millioner vaksiner årlig, og det er svært få som får alvorlige bivirkninger. De aller aller fleste leger støtter vaksiner, og anerkjenner forskningen som ligger bak. Man har solid forskning på at det virker, samtidig som at det er helt logisk å trene opp immunforsvaret. Når man trener opp immunforsvaret ved vaksiner, gjenkjenner det trusler mye lettere. Dette gjør at man sjeldent blir smittet av sykdommene man er vaksinert mot, og skulle man bli smittet blir man ikke like syke som uvaksinerte.
      Man vaksinerer seg også i solidaritet med de som ikke kan vaksineres. Har man HIV/AIDS eller kreft kan man ikke få vaksiner fordi vaksinene kan være farlige for dem. Hvis mange nok er vaksinert, vil ikke en sykdom greie å spre seg, og dermed vil ikke disse pasientene bli smittet heller.
      Influensa-vaksinen er litt annerledes. Man vet om en del forskjellige influensa-virus som smitter, og det blir laget en vaksine som gir immunitet mot mange av dem. Likevel, ingen vet hvem som faktisk kommer til å dominere hvert år, så det er kun beregninger. Noen ganger tar de feil, og dermed så hjelper ikke alltid vaksinen like mye mot influensa. Den er allikevel anbefalt, ihvertfall for helsepersonell og mennesker med spesielle behov.

    4. God bedring! 🙂
      Jeg er stor tilhenger av vaksine, men akkurat influensavaksinen er jeg litt usikker på om jeg kommer til å ta. Det er jo ikke livsnødvendig for meg på noen måte, og jeg kan jo være bærer av viruset selv om jeg er vaksinert så ikke hjelper det stort for andre heller. Må nok sette meg litt mer inn i det, tenker jeg.

    5. Lizbeth Osnes: Tusen takk 🙂 Det er forståelig! Selv har jeg fått influensaen de siste to årene og det er rett og slett så sinnsykt kjipt å ligge i flere dager før jeg blir bedre, så jeg tenker at jeg vil gi den et forsøk neste år iallefall. Så har jeg iallefall prøvd, hehe.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg