MINE LONDON TIPS

Reklame

Jeg fikk en forespørsel om å legge ut mine London tips, og det kan jeg selvfølgelig! Nå er ikke jeg noen stor London ekspert, jeg har vært der fire ganger, men tre av gangene har jeg fulgt etter mamma, og sist gang var jeg der bare på shopping, hehe. Men jeg husker jo endel av ting jeg har sett, gjort og spist uansett! Så her er mine tips (trykk på navnene for å komme til nettsiden):

Frokost/lunsj:

The Breakfast Club: Mamma og jeg spiste frokost her for fire år siden, og det var SÅ god mat! Her kan det være greit å være tidlig ute da det fort kan bli fullt, vi var her rett etter det åpnet og fikk et av de siste bordene. Kjempegod mat iallefall, og mye bra å velge mellom. Adresse: 33 D’Arblay St, Soho, London.

Shake ShackDere trodde vel ikke jeg kom til å la være å nevne denne? Burgere (vegetar også), pølser, fries, is, shakes, øl, vin, hundemat – you name it! Verdens beste junk food, og helt supert å spise innimellom shopping og sightseeing. Det er iallefall tre Shake Shack i Central London, og den vi var på lå i ene enden av Oxford Street.

Le Pain QuotidienHer er SÅ mye god og sunn mat! Spiste endel på denne i New York. De har veldig god avokado toast, granola, og supper, blant annet. Her er mye fokus på økologisk, i tillegg til at de har mye vegan her. Det ligger nok flere av denne i London, men den ene er i Covent Garden iallefall.

Snacks:

Marks & SpencerDette er jo et stort varehus, men her er også en stor mathall hvor du finner alt mulig. Ligger på Oxford Street.

Food carts: Du finner matvogner overalt i London, og vi gikk forbi veldig mange som hadde belgiske vafler og crêpes. Nam!

Pret a MangerEr du litt småsulten kan det være greit å dra innom her og kjøpe en forfriskende juice, eller kanskje en yoghurt eller litt kake? Disse ligger overalt i London.

Middag:

Maze Grill MayfairDette er en av Gordon Ramsay sine restauranter, så det sier vel seg selv at her får du god mat. Som navnet sier har restauranten for det meste “grill”mat, som burgere og biffer, og mye annet. Vil si her er en god blanding av fancy mat og litt mindre skummel mat, hehe. Prisene ligger typ på det samme som Egon vil jeg si, bare at kvaliteten er hundre ganger bedre naturligvis. Så dette er en av restaurantene hans som har litt mer menneskelige priser. Mamma og jeg spiste her sist vi var i London, og da så vi faktisk selveste Gordon Ramsay der! Gøy. Han har jo mange restauranter i London, men det var altså denne vi prøvde. Adresse: 10-13 Grosvenor Square, Mayfair, London.

Notting Hill: Et nydelig strøk, som de fleste av dere mest sannsynlig har hørt om fra den velkjente filmen. Her er mange fine, spesielle hus, i ulike farger (veldig Instagram-vennlig!), og det er rett og slett et veldig sjarmerende sted. Her kan man finne mange koselige, små butikker og fine kaféer også.

Big Ben og London Eye: Dette er jo klassikere å se i London, og sier vel seg selv egentlig. Vil ikke si man trenger så mye tid her, om ikke man vil opp i London Eye. Det er absolutt koselig å ta seg en tur opp i den, man får sett hele London derfra. Jeg vil isåfall anbefale å kjøpe fast track billetter, da slipper du de lange køene og kommer deg opp med en gang. Det er det vi har gjort før, for å slippe å miste mye tid på å stå i kø.

Buckingham Palace: Enda en turistfelle, men noe jeg føler man burde få med seg når man er i London.

Oxford StreetSelvfølgelig. Her ville jeg satt av en hel dag dersom du har tenkt til å shoppe mye, da det fort går mange timer her. Her finner du ALT av kjedebutikker, og butikkene er store. Av mine favoritter er Topshop, Zara, River Island, og så Primark når det kommer til koseklær og nattøy. Topshop er nok den absolutte favoritten, og da dette er Flagship butikken er den virkelig gigantisk. Tre etasjer til damene, og tre til herrene. Der er også kafé, frisørsalong, og mulighet til å ta tatoveringer og piercinger, blant annet. Niketown ligger også rett ved siden av Topshop. Mange av butikkene på Oxford Street er der gjerne to av, jeg så iallefall to av Zara, River Island og Primark.

Carnaby StreetLigger ikke så langt unna Oxford Street, og er en mye koseligere handlegate med litt mer spesielle butikker. Her finner du blant annet Brandy Melville og Toms.

Covent GardenOgså et veldig koselig område for shopping, med et stort matmarked, og butikker som Jo Malone (SÅ mange gode dufter her!), Kiehl’s, og finere merker som Chanel, Dior og Mulberry. Her er nok litt for alle vil jeg si!

Undergrunnen (eller tuben, som det heter i London) er helt super! Oversiktlig, lett å forstå, og du kommer deg overalt. Vi brukte kun denne sist vi var i London. Taxiene er billigere enn i Norge, som det er i de aller fleste land egentlig, og det er jo forsåvidt en liten opplevelse i seg å ta de kule, svarte taxiene. Men som sagt er tuben egentlig alt man trenger. Vi tok tog fra flyplassen, og byttet til tube for å komme oss til hotellet, og det gikk veldig fint selv om vi hadde kofferter.

Jeg har ikke veldig mange tips til bosted i London, det er jo ikke kjent for å være en by med veldig høy standard på hotellene, ikke til en lav pris iallefall. Men jeg vil gjerne tipse om områder, og ett par hoteller. Først og fremst vil jeg anbefale å bo nært undergrunnen, slik at du har en rask, billig og enkel metode å komme deg rundt omkring på. Sist jeg var i London bodde vi nært Paddington Station, og det var helt supert fordi det er en såpass stor stasjon, så du kommer deg lett overalt uten å måtte bytte tube også. I tillegg er det et veldig fint område å bo i, med flere restauranter og mye liv, og nært Hyde Park.

St. Giles Hotel: Dette er det hotellet jeg har vært mest fornøyd med av de gangene jeg har bodd i London. Det har en ganske god standard i forhold til andre hotell, til en grei pris. Det ligger nært Oxford Street, så da mamma og jeg bodde på dette hotellet gikk vi for det meste overalt. Da var jo vi på en shoppingtur da, så ikke mye sightseeing, men det var helt ypperlig for oss. Siden det ligger så sentralt er jo det også enkelt å komme seg til andre steder.

Prince William Hotel: Her bodde vi sist jeg var i London på jentetur, og det var et helt OK hotell som vi ikke betalte mye for. Vi var jo ikke mye på hotellet, så det var helt greit for vår del. Et litt mer typisk London-standard hotell. Men det lå sentralt, som sagt nært Paddington stasjonen, og i et fint område. Hotellrommet vårt var overraskende stort, så det var helt supert. Et lite tips: Er dere tre som drar på tur og skal dele hotellrommet får dere gjerne ganske bra størrelse på rommet, naturligvis siden det må være plass til en seng til. Så tre stykker på tur er et fint antall med tanke på hotell.

Dette er iallefall mine tips, som sagt er jeg ingen ekspert, men dette er altså mine favoritter. Det er en fantastisk by med uendelige ting å se og gjøre, så det er jo definitivt MYE mer å se og gjøre enn det jeg har skrevet om.

♦ Har dere vært i London? Har dere noen flere tips å komme med?