HVORFOR JEG IKKE DRIKKER ALKOHOL LENGER

Det er jo lørdag, en dag der mange tar på seg finstasen (eller ikke, helt greit med casual også), og i den anledning tenkte jeg å skrive litt om mitt forhold til alkohol. Jeg har jo vært myndig i snart fire år nå (føles ut som en evighet!), og når jeg tenker tilbake på det året jeg fylte 18, så husker jeg mange artige historier. Vi var jo ute nesten hver helg, og hadde det så gøy både på byen og på hjemmefester. Nå er jo ting litt annerledes, og både jeg og flere av vennene mine har liksom ikke det samme behovet lenger for å dra ut så ofte. Jeg har til og med kommet til det punktet der jeg har bestemt meg for å ikke drikke alkohol lenger. 

De siste to årene føler jeg kroppen min har reagert på alkohol på en helt annen måte enn den gjorde før. For det første syns jeg ikke det smaker noe særlig godt lenger, med unntak av noen få drinker kanskje, og for det andre så blir jeg fort dårlig. Jeg syns rett og slett det ikke er verdt det, å bli dårlig og kaste bort hele dagen etterpå på å ligge sliten og dårlig i senga. Jeg blir også litt stressa med tanken på at man skal komme seg hjem fra byen osv, så da liker jeg bedre å kjøre. I tillegg har jeg en god vennegjeng som jeg har det utrolig gøy med, alkohol eller ikke. Så bare fordi jeg ikke drikker betyr jo ikke det at jeg ikke er med på ting, jeg er med på vors, for vennene mine drikker, og av og til blir jeg med på byen også. Jeg skal jo ikke måtte gå glipp av noe fordi jeg ikke drikker alkohol. Og jeg har det kjempegøy edru også, av den enkle grunn at vi er en gjeng med gode venner, og det har så mye å si!

Om jeg en gang kommer til å begynne å drikke mer alkohol igjen, det vet jeg ikke, men om jeg vil gjøre det så syns jeg det er greit også. Jeg er bare ikke der nå. Går lett for mocktails istedenfor cocktails jeg da, hehe. 

♦ Til dere som er myndige, hvordan er deres forhold til alkohol?

17 kommentarer
    1. Fra 18 – 20 var det mye alkohol hos meg , men det var for at jeg var med en feil “venne gjeng” og i et dårlig miljø, nå syntes jeg det ikke er godt på samme måte, men liker å kunne kose meg med en øl eller noe en lørdagskveld, ikke for å drikke meg drita, men for kosens skyld. Selv drar jeg aldri mer på fylle fester!

    2. Jeg liker å tøyse med at jeg er “deltids-alkoholiker”, fordi jeg er utdanna musiker som ikke kommer noen vei med den .. haha 🙂
      Men jeg syns det er ett veldig fint valg du har tatt, og jeg syns du har kjempegode grunner for valget – ikke at man skal trenge noen annen grunn enn at man “ikke har lyst”. Det er jo ikke en selvfølge at man skal like gamle bær smelta på flaske for å si det sånn. Har selv mange venner som ikke liker å drikke, og jeg syns det hørtes veldig hyggelig ut at dere var en gjeng som kunne gå ut sammen og kose seg uten alkohol 🙂

    3. Når jeg var 18-20 år så var jeg ute på byen hver eneste helg. Men jeg var avholds, og det er noe jeg alltid har vært. Er ikke noe glad i alkohol 🙂 Men er kjempe kjekt å kunne gå ut med venner selv om 🙂

    4. Så fint å lese dette! Jeg har nemlig et nyttårsforsett dette året hvor jeg har et alkoholfritt år. Og det er så deilig å våkne uthvilt og opplagt hver helg uten denne alkoholen 🙂

    5. Så flott! alkohol er jo egentlig gift for kroppen. Så høres ut som du lever en sunn og fornuftig livsstil!
      Kroppen min tåler alkohol utrolig mye dårligere enn normalen, så blir til at jeg oftest mulig tar avstand til alkohol. Men selvom koser jeg meg med et glass vin i ny og ned, men er utrolig sjelden ute på fest og raver gatelangs.

    6. Jeg drikkerforsåvidt ikke, bortsett fra om noen server vin til maten ect. Eller så drikker jeg gin tonic, haha, en sjelden gang. Jeg har det som deg egentlig, like gøy som edru. 🙂
      Ha en fin søndag 🙂

    7. Gina Elena: Ja, det er jo ingen grunn til å drikke om man ikke liker det. Også er det veldig kjekt å kunne vær med ut, og i tillegg våkne opp helt fin dagen etter, hehe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg