HVA DETTE ÅRET HAR LÆRT MEG

Innlegg i samarbeid med IBS Education.

Nå nærmer det seg en slutt på dette skoleåret, og jeg har nå bodd i New York i ni måneder! For ni måneder siden flyttet jeg altså til denne storbyen, full av forventninger og motivasjon til byen og til studiet jeg skulle starte på, Fashion Marketing og Management på Berkeley College, via IBS Education. Det var jo bare rett i underkant av seks måneder før at jeg hadde bestemt meg for å søke på dette studiet via IBS, fordi det var her jeg hørte om studiet og jeg hadde fått et veldig godt inntrykk av de på utdanningsmessen og utifra det jeg hørte av en venninne som hadde søkt via de.

Jeg har jo lært veldig mye om både denne byen og om meg selv nå når jeg har bodd her så lenge, så jeg har samlet opp noen punkt av noe av det jeg har lært:

1. Jeg er veldig selvstendig. Det er ikke sånn at jeg før har følt meg veldig avhengig av folk, men jeg har lært dette året at jeg er mye mer selvstendig enn jeg tror, og jeg klarer meg veldig fint på egenhånd. Jeg har laget middagsplaner og vært flink til å handle mat kun én gang i uken, jeg har stått på med skolearbeidet, jeg har vært flink til å vaske, rydde og holde orden, og også vaske klær. Nå når jeg har bodd for meg selv har jeg funnet ut at jeg er mye mer opptatt av å holde det rent og ryddig enn jeg trodde, jeg har jo ikke vært helt der hjemme, hehe.

2. Billig og sunn mat er virkelig ikke vanskelig å finne. Den store stereotypien for USA er jo at her er bare usunn mat og fedme, men sånn er det virkelig ikke. Jeg har ikke hatt noe problemer med å finne billig og sunn mat, og jeg har fint klart å holde meg innenfor matbudsjettet mitt og spist veldig bra og sunt. Dra for eksempel på Trader Joe’s, det har for meg som student vært himmelen, haha!

3. Bare fordi du ikke har hjemlengsel de første tre månedene, så betyr ikke det at du slipper unna. Denne brant jeg meg veldig på, hehe… Jeg har jo slitt en god del med det dette halvåret, og det kom jo til og med til et punkt der jeg bare måtte reise hjem for noen dager. Men så hjelper det jo veldig med Skype og Snapchat og alt det der, og plutselig har du kommet til dagen du skal hjem, og da har du jammen overlevd hjemlengselen, og du innser at tiden har faktisk gått veldig fort.

4. Lunsjtider varierer veldig i denne byen. Bare vær klar over at hvis du skal kjøpe mat mellom 11 og 14 på dagen så er det nok stappfullt OVERALT, så bare vær forberedt på køer, gjerne veldig lange.

5. Kjendiser er faktisk bare vanlige mennesker. Hehe, ja hvem skulle trodd det liksom… Neida, men nå når jeg selv har fått møtt endel kjendiser her borte, så har jeg innsett rett etter jeg har møtt de at “wow, det der var bare en person jeg har sett på tv eller i media, som jeg nå har møtt”, og så har det ikke vært så big deal. Men likevel, gang på gang etter det har jeg likevel dratt og stått i lange køer for å møte enda en kjendis, også blir jeg skikkelig gira med en gang jeg ser de, før jeg nok en gang bare innser at det er bare et menneske, haha.

6. Ikke gå inn på butikker hvis ikke budsjettet tillater det. Denne er en farlig en som jeg har brent meg på flere ganger, hehe. Det er jo ingen tvil om at denne byen er full av fristelser, og jeg har rett og slett funnet ut at hvis budsjettet ikke tillater det, så kan jeg ikke gå inn på butikker. Går jeg ikke innom butikker så er jo det ingen problem!

7. Mennesker går enten veldig fort eller veldig sakte. Det er en god blanding av travle businessfolk og turister som skal se ALT i denne byen, og det er ikke alltid en god kombo. Selv foretrekker jeg å holde tempoet til travle businessfolk, og jeg er nå vant til å gå veldig fort i gatene. Dessverre havner jeg ofte bak turister eller folk som bare rett og slett går VELDIG sakte, og det irriterer meg veldig, hehe. Eller når jeg går på fortauet og det kommer fire personer mot meg som bruker hele fortauet, og ikke flytter seg når de møter meg eller andre. Altså sist jeg sjekket er det ikke enveis her, og det gir mye mer mening at dere, som en gruppe med folk, flytter dere litt til siden sånn at jeg, én person, slipper å gå ut i veien for å komme meg forbi… Dette skjer dessverre altfor ofte.

8. Denne byen er virkelig full av muligheter. Jeg har opplevd SÅ mye dette året, og det skjer virkelig noe her hele tiden. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få oppleve å jobbe på Fashion Week allerede førsteåret mitt her, men jammen fikk jeg det også. Jeg har møtt mange nye mennesker, sett mye (både kult, gøy, rart og trist), og det har virkelig vært et veldig innholdsrikt år. Det er veldig rart at denne store byen nå er så kjent for meg, og den vil alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt.

Her er en video jeg har laget med noen klipp fra byen og skolen, så jeg håper dere liker den! Skru på HD for best kvalitet.

IBS tlbyr ikke bare studier i New York, men også andre steder i verden som Italia, England, Florida og Australia. Mer informasjon om det finner dere her eller på facebooksiden deres her.

 

5 kommentarer
    1. Anonym: Hei! Sjekk ut New York kategoriene mine, der skrev jeg ett par innlegg om timeplanene mine 🙂 Jeg hadde 12 ulike fag bare det året, så det blir litt mye å skrive her hehe 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg