SØKNADSPROSESSEN

Innlegg i samarbeid med IBS.

Jeg får stadig spørsmål på bloggen, mail, Facebook osv. om studiet, søknadsprosessen og diverse andre ting om oppholdet mitt her borte. Jeg tenkte i denne omgang å skrive litt om søknadsprosessen, ettersom dette er en ganske lang prosess med tanke på alt som skal ordnes og papirer som må skrives under på. Jeg valgte å søke på Fashion Marketing & Management på Berkeley College i New York, via IBS International Business School. IBS er en aktør innen studier i utlandet, og tilbyr studier i USA, New Zealand, Australia, Italia og England. Jeg valgte å søke via IBS fordi jeg fikk et godt inntrykk av de på utdanningsmessen i Ålesund og de virket veldig hjelpsomme og flinke med det de driver med. Og selvfølgelig ikke minst at de tilbød akkurat det jeg var interessert i å studere. For mer informasjon om hvilke skoler og studier de tilbyr kan dere klikke dere inn her.

Det var veldig enkelt og greit å komme i gang med søknadsprosessen, det gjorde jeg ved å fylle ut en søknad på IBS sine nettsider her og jeg betalte en søknadsavgift på 1700kr. Denne avgiften blir betalt tilbake om du ikke skulle bli akseptert til utdanningen. Ikke lenge etter ble jeg kontaktet av IBS for å avtale tidspunkt for telefonintervju, og dette intervjuet var veldig greit. Det var påske rett etterpå, så jeg forventet ikke å få noe svar med det første om jeg kom inn eller ikke, men i påsken fikk jeg da mail om at jeg var preliminært akseptert, sammen med ulike papirer til IBS og Berkeley som skulle fylles ut. Blant annet måtte jeg fylle ut søknad til Berkeley, og det som var så greit var at jeg også da fikk med en mal fra IBS om hvordan dette skulle fylles ut. Jeg fikk også med papirer om hvordan jeg skulle søke om visum, ettersom man må ha studentvisum for å studere i USA. Dette søkte jeg om på nettet.

Å ha et system på alle papirene har iallefall vært veldig viktig for å holde styr på alt, så den svarte mappen/permen fra IBS har vært gull verdt, der er alle papirene inndelt i ulike kategorier. Veldig greit for meg iallefall som syns et system på sakene er veldig beroligende, haha.

I slutten av juni dro jeg til Oslo sammen med Vilde som også skulle studere via IBS, og dit dro vi for å være med på IBS sitt avreisemøte. I tillegg hadde IBS da ordnet en gruppeavtale for å ordne visum hos den amerikanske ambassaden, som var veldig greit, for da fikk vi gjort det i samme slengen. Dette gikk veldig enkelt og kjapt, vi måtte bare ha med skoledokumenter, ta fingeravtrykk og svare på ett par enkle spørsmål. Senere var det avreisemøte i regi av IBS, der vi fikk mye informasjon og vi kunne også stille spørsmål. Det var også der jeg møtte Ina for første gang, altså hun som nå er min roommate og gode venninne her borte.

I løpet av månedene var det mye papirer som ble fylt ut, og til tider føltes det ut som om det aldri tok slutt siden det er så mye som må ordnes når man skal flytte til USA, men jeg fikk alltid hjelp av IBS om det var noe jeg lurte på, så det var supert. I august dro jeg til Oslo igjen for å ta en en test jeg måtte ta for å registrere meg til fagene på Berkeley. Dette gjorde jeg på IBS sine kontorer, så de var der også og hjalp om jeg lurte på noe. Siden jeg først var i Oslo fikk jeg også møtt Ina og Ronja som jeg skulle bo med, som var kjempekoselig. Vi hadde snakket endel på Facebook fra før av, og også skypet én gang, så vi følte vi kjente hverandre godt allerede da.

Om dere har noen litt mer detaljerte spørsmål om søknadsprosessen eller andre ting er det bare å spørre meg eller IBS. Det kan også være til hjelp å lese vilkårene til IBS her om å komme igang. Dere kan også sjekke ut IBS sin Facebookside her, som ofte blir oppdatert med diverse informasjon.

– Noen her som vurderer utenlandsstudier?

3 kommentarer
    1. Hello! Nå har jeg tittet litt rundt på bloggen din, og du har en utrolig fin blogg! Kommer helt klar til å følge deg videre, og kommentere innleggene dine.
      så hadde blidt kjempeglad for kommentar tilbake<3
      PS legg meg til som venn så legger jeg deg til<3

    2. Hei! Jeg har vurdert samme studie som deg helt siden jeg leste innlegget til Kristin på Styleconnection. Det ser så utrolig lærerikt og fantastisk ut! Det du skriver på bloggen din om både opphold og skole gjør at jeg blir enda mer giret på dette studiet. Jeg hadde satt veldig pris på om vi kunne holde kontakten og jeg kunne stilt deg et par spørsmål om livet i New York 🙂 PS: er fra Ålesund området selv

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg