FAQ – NEW YORK

Innlegg i samarbeid med IBS.

Jeg får naturligvis veldig mange spørsmål om oppholdet mitt her borte, og det er ofte de samme spørsmålene som går igjen. Derfor tenkte jeg det kunne være greit å samle alle spørsmålene i ett innlegg, sånn at hvis dere lurer på noe så kan dere gå til dette innlegget og se om det er svart på det her. Hvis ikke er det selvfølgelig bare å spørre meg, jeg svarer med glede! Dette innlegget vil nok oppdateres også hvis det dukker opp flere spørsmål som ofte blir spurt.

Først kan jeg nevne at jeg studerer her via IBS International Business School, som jeg først hørte om på utdanningsmessen i fjor. Det var her jeg ble introdusert for Berkeley College og studiet mitt, Fashion Marketing and Management. Det er IBS som har hjulpet meg med søknadsprosessen, visum og andre ting jeg har lurt på eller trengt hjelp til. Det gjør de fortsatt, og det er veldig betryggende at jeg bare kan kontakte de hvis det er noe. De tilbyr mange andre studier i mange andre byer og land, blant annet Australia, New Zealand, England, Italia, og også andre steder i USA som Santa Barbara, Florida, og Boston som er nytt i år. For mer informasjon om de studiene kan dere trykke her eller på bildet under.

1. Hvordan trives du på skolen? Jeg trives veldig godt, og er veldig fornøyd med lærerne og fagene jeg har hatt hittil. Noe av det jeg liker veldig godt med skolen er at lærerne har arbeidserfaring innenfor det de underviser, noe som gjør at de kan det de skal undervise mye bedre og kan komme med egne eksempler, så det blir mye mer interessant å høre på. For eksempel hadde læreren min i markedsføring jobbet i markedsføringsavdelingen til Sony i mange år. Jeg er også veldig fornøyd med quarter-systemet vi har, som vil si at ett semester varer i tre måneder, og det er også så lenge vi har fagene før vi begynner på nye. Det fungerer veldig fint for meg ettersom jeg har en tendens til å gå fort lei av fag.

2. Hvordan fant du leilighet? IBS ordner leilighet for det første semesteret, så det slapp jeg å tenke på selv! Veldig greit, siden jeg ikke hadde hatt peiling på hvordan jeg skulle funnet leilighet på egenhånd. I USA er generelt standarden mye lavere enn i Norge, og det er også dyrere. Leiligheten vi bodde i hadde ganske grei standard i forhold til mye annet her.

3. Hva koster skolen? Det har jeg skrevet et innlegg om tidligere, som dere kan lese her. Nå har den norske krona vært veldig svak de siste månedene, så det er nok endringer i prisen nå. Alle priser kan dere finne på nettsiden til IBS her.

4. Er studiet vanskelig? Det varierer veldig fra fag til fag, og lærer til lærer. Det er veldig mye til hva man gjør det til selv også. Jeg vil gjøre det bra på skolen, som betyr at jeg leser mye. Siden det ikke er så mange timer på skolen, blir det mye arbeid på egenhånd, som jeg liker godt ettersom jeg da får tatt det i eget tempo og får konsentrert meg skikkelig. Det er derimot perioder som kan være ganske stressende, for eksempel midterm week. Da er jo det ekstra mye lesing og andre ting å gjøre.

5. Hvordan er det å kombinere studiene med å bo i en så fantastisk by? Det er naturligvis både positive og negative sider med det. Det er jo som kjent “byen som aldri sover”, som vil si at det alltid er ting å gjøre her. Ikke minst er det massevis av butikker og altfor mange fristelser, som ikke alltid kan være lett. Men når det er sagt så elsker jeg å studere her. Med tanke på at jeg studerer mote er jo dette den perfekte byen å gjøre det i, og det er her ting skjer.

6. Hva kan du bli etter studiene? Det er egentlig veldig opp til meg selv og hva jeg vil. Dette er jo ikke et studie som gjør at jeg kan bli én spesiell ting, men heller veldig mye innenfor moteindustrien. For øyeblikket vet jeg ikke nøyaktig hva det er jeg vil gjøre, siden det er så mye innenfor moteindustrien som interesserer meg. Men jeg vet at jeg kommer til å finne ut mer av det etterhvert.

Dette er iallefall de spørsmålene som jeg har blitt spurt mest, både av folk jeg møter på, mailer og kommentarer. Det er selvfølgelig bare å spørre mer om dere lurer på noe, enten her, eller så kan dere sjekke ut IBS sin Facebookside her, eller nettsiden deres her.

 

2 kommentarer
    1. Er det vanskelig å finne kule roomates? Er du fornøyd med de du har nå? ;)))))
      Sykt kul header
      Love Xx

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg