MITT EGET EVENTYR I NEW YORK

Innlegg i samarbeid med IBS.

Jeg har jo skrevet flere ganger at jeg flytter til New York i september for å studere mote, men jeg har ikke skrevet særlig mer detaljert om det. I slutten av september begynner jeg på Berkeley College som ligger midt på Manhattan i New York, hvor jeg skal studere Fashion Marketing and Management. Der skal jeg studere i tre år og så har jeg faktisk en bachelor når jeg er ferdig der. Dette er fordi Norge er et av landene hvor siste året på videregående er godkjent som førsteåret på bachelor, og jeg får derfor bachelor etter tre år og ikke fire. (Bachelor i USA er normalt fire år og ikke tre som det er i Norge).


Jeg studerer via IBS International Business School, som jeg hørte om for første gang på utdanningsmessen på begynnelsen av året. Jeg hadde egentlig planen klar på den tiden, jeg skulle ta et friår for å spare opp penger, og så skulle jeg studere mote på en skole jeg hadde funnet i California. Derfor var jeg ganske lite mottagelig for andre impulser på messen, og ingen hadde det jeg ville gjøre. Jeg var med en venninne bort på IBS sin stand og deres studier virket veldig interessante, men jeg ville jo studere mote i California. Etter hvert hadde venninnen min kommet inn på skole og skulle til California å studere noe annet, og alt virket så spennende at jeg rett og slett ble skikkelig rastløs og ville bare ut i verden med en gang.

//Bildekilde her og her.

En dag i mars sjekket jeg ut IBS sine hjemmesider og hvordan det så ut det studiet i New York, bare for morro skyld liksom. Jeg var solgt. For det første var det studiet og de fagene akkurat det jeg var interessert i, og for det andre så ligger faktisk skolen midt i New York, en by jeg tross alt elsker. Søknadsfristen gikk ut den dagen, jeg snakket kjapt med mamma, og så søkte jeg. Dagen etter fikk jeg mail om å avtale tid for telefonintervju med IBS, og da var det igang. I påskeferien fikk jeg beskjed om at jeg hadde kommet inn, og det var virkelig noe av det sykeste jeg har opplevd. Tårene rant, og det kom nok som et sjokk for alle at jeg plutselig skulle dra ett år tidligere enn planlagt. Jeg tenker å skrive et eget innlegg senere om hele søknadsprosessen, ang. visum og alt det der, om det er en interesse for dette. Det blir nok en veldig lang tekst om jeg skulle tatt med alt i dette innlegget, hehe.

//Private bilder.

Jeg har mailet mye frem og tilbake med IBS, og helt ærlig er jeg så glad for at jeg valgte de. Jeg får den hjelpen jeg trenger om det er noe, og de har hele tiden vært klar på at hvis det er noe, så er de bare en mail eller telefonsamtale unna. Dette er veldig betryggende for både meg og ikke minst mamma. IBS har ordnet leilighet for oss studenter det første semesteret og i tillegg har vi en representant fra IBS på plass hele året som er der for oss om det er noe. Da jeg var i Oslo i slutten av juni var jeg også på avreisemøte med IBS, sammen med de fleste andre studentene som skal studere rundt omkring i verden, og da fikk vi også mye mer informasjon. I tillegg var jo det en mulighet for å møte de andre som skal reise, og det var veldig greit!

//New York bilde herfra.

Det har nok ikke gått helt opp for meg at jeg skal studere i New York, og jeg vet ikke om det kommer til å gjøre det før jeg enten sitter på flyet bortover, eller før jeg faktisk er der borte. Jeg gleder meg SÅ mye, og jeg kan ikke tro at jeg snart skal være tilbake i byen jeg forelsket meg i for fem år siden. Jeg har lest veldig mye om skolen, og alt høres veldig bra og interessant ut. Det blir nok mye arbeid, men dette er jo noe jeg er interessert i og det er dette jeg vil jobbe med videre i livet, så jeg gleder meg utrolig mye. En by full av inspirasjon og eventyr. New York, jeg kommer om fem dager og jeg er SÅ klar.

Om dere har noen spørsmål eller vil se på studiene IBS kan tilby, sjekk ut hjemmesiden deres her.


– Er det noe dere lurer på angående New York, studiene eller lignende? Jeg tenkte jeg kunne ta et eget innlegg med spørsmål osv om det blir mange, som en liten spørsmålsrunde.

8 kommentarer
    1. Heia Malin!! Ønsker deg lykke til i New York 🇺🇸 , håper du kommer med mange blogginnlegg 😊

    2. cheerchrissy.blogg.no: Hei! Man kan jobbe med veldig mye innen moteindustrien når man er ferdig. Dette studiet går mer på det business-relaterte, og ikke på å designe klær. Du kan for eksempel jobbe i et motemagasin, eller for en designer, eller bestemme sammensetninger på klær i klesbutikker, altså det visuelle. Så du står egentlig ganske fritt, og det er mye man kan gjøre i moteindustrien. På nettsiden til Berkeley leste jeg om en jente fra Trondheim som fikk lærlingplass hos Diane von Furstenburg, i tillegg til at hun ble tilbudt lærlingplass hos Vogue. Sykt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg