HVORDAN TA MACROBILDER MED VANLIG OBJEKTIV

Det er faktisk ganske enkelt, men du burde ha en veldig stødig hånd/støtte hånden din på noe. Jeg er ikke sikker på om dette går på alle speilreflekser, så dette er bare noe dere må prøve og se selv 😉

Jeg brukte et helt vanlig 18-55 mm objektiv og kameraet mitt, Canon EOS 50D. Det eneste du må gjøre er å snu objektivet andre veien, ta kameraet veldig nært motivet ditt og se inni kameraet at du får fokusert. Ok, det var ikke så lett å forklare som jeg hadde trodd, men kanskje det hjelper å se dette bildet?

Som dere ser er objektivet snudd andre veien. Ettersom man selv må holde det på, må man – som nevnt øverst i innlegget – være stødig på hånden eller støtte den på noe. På de bildene jeg tok i går, tok jeg blant annet bilde av denne skoen:


Og det ble sånn:

Dette ble litt uklart da, men som dere ser kommer man helt innpå glitteret på skoen, og det er ganske fascinerende at man kan gjøre det med et vanlig objektiv!

Hvis dere lurer på noe mer ang. dette er det bare å spørre, håper jeg forklarte godt nok!

– Skjønte du det?
– Visste du dette fra før av?

14 kommentarer

Siste innlegg